perjantai 14. joulukuuta 2018

Espanjankieliset kappaleet top 30 -lista

En tavallisesti kuuntele espanjankielistä musaa, koska mua häiritsee se, etten ymmärrä mitä niissä kappaleissa sanotaan. .-D En mä mikään kielinero muutenkaan ole, ja usein kuulen kaikki englanninkieliset sanoitukset ihan väärin, mutta sekin on parempi kuin että ei ymmärtäisi mitään. .-D Joka tapauksessa, mä tein "isot" (en varmaan kovin laajoja) taustatutkimuksia, kuuntelin espanjamusaa ja yritin löytää 30 kivaa kappaletta, jolla täyttää lista. .-D Oli vähän turhauttavaa, kun hyvää musa mun makuun oli vaikea löytää.

Nääh, lähinnä mä tätä listaa tekiessä opin, että ainoaa hyvää espanjankielistä musiikkia tekevät lähinnä D'Nash ja Enrique Iglesias. El Banon olis pitänyt olla top10:ssä. En tajua miksi jätin sen niin alas. Sitä kappaletta mä kuuntelin innoissani jo ennen listan tekemistä. Becky G:tä en oo palannut kuuntelemaan listan teon jälkeen... Ja mulla on vieläkin lataamatta Dale koneelle, vaikka oon varmaan puol vuotta jo sanonut niin tekeväni. .-D

Mua vähän harmittaa, etten laittanut tätä kappaletta listalle, vaikka aluksi meinasin. Se putos viime hetkillä pois listalta. .-( Tää on mun korville jotenkin tosi "mielenkiintoinen". .-D

Tosi yllättävä tää meidän yhteislista! .-D Musta tuntuu, että Miran listalla oli (osittain) paljon parempaa musaa mitä mun omalla. Sebastián Yatra on hauska ukkeli (anteeksi sanavalinta .-D), ja mua oikeesti harmittaa, etten tajunnut laittaa omalle listalle Alvaro Solerin Sofiaa. Kuuntelin sitä kappaletta kesällä aika innoissani listojen julkaisun jälkeen. .-) Alvaro näyttää niin iloiselta! Mua aina naurattaa toi Kasan 1. valinta. Ajatus siitä, että se on kyllä kaikkien aikojen suosikki (espanja)biisi. .-D <3 Just hyvä!

---
Noin, vihdoin saan tänkin postauksen pois kummittelemasta. .-D Jotenkin mulle jäi vähän epämiellyttävä olo, kun katsoin nää listat äsken läpi ja tein postauksen. D-. Toivottavasti tää kuitenkin oli ihan kiva edes lukea. .-D

4 kommenttia:

  1. Miettien omaa vastaavaa listaani, mulle pomppaa heti ekana päähän, Kaoma - Lambada, Juanes - La camisa negra ja A dios le pido, Fran Perea - Uno mas uno son siete (tuli katsottua joskus Serranon perhettä) sekä tietenkin Jose Feliciano - Feliz navidad (sopivasti näin joulun alla), sen enempiä miettimättä :--D Vielä muistui mieleen Ricky Martinin Livin' la vida loca (mutta tuo "la vida loca" onkin ainut kohta espanjaksi koko biisisissä :---D) ja La copa de la vida (jossa on ainakin mun korvieni mielestä sentään vähän enemmän espanjaa mukana [tosin korvat ovat hyvin erehtyväisiä toisinaan]), ehkä nää ei siis kelpaisi listaan! En kyllä juuri koskaan kuuntele espanjankielistä musaa - samoista syistä kuin sä, sanojen ymmärtäminen (tai edes omasta mielestä ymmärtäminen) on tärkeää! :--D
    Sun olisi tosiaan ehdottomasti pitänyt lisätä toi Los Tigres Del Norte - La Puerta Negra, se kuulostaa mustakin mielenkiintoiselta (jotenkin semmoiselta säröiseltä ja epävireiseltä, mutta tässä tapauksessa se on hyvä!) :-D
    Kivat listat! Ja mäkin pääsin sulkujeni kanssa taas vauhtiin, liekö se sitten hyvä vai huono asia :-D
    Koitan vihdoin vastata sulle tekstariinkin, kun kerran nyt sain näinkin hyvin tähän tekstiä aikaan energiaköyhillä aivoillani! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo, hyvää musaa! Kävin kuuntelemassa tubesta ja ilahduin. .-D Ihania tollasia vanhoja ja hyväntuulisia, oikeeta musiikkia. .-D Sulle tulis hyvä lista! Ehkä innostut joskus jopa tekemään. .-o Onneksi jokaisella on kunnon mahtivalta listaa laatiessa, ja voihan sinne laittaakin lauluja, joissa sanotaan vaan pari sanaa espanjaks, jos siltä tuntuu. .--DD
      "Omasta mielestä ymmärtäminen" -> ihana käsite. <3 Silloin tosiaan luo sellaisen kivan yhteyden sen kappaleen kanssa, mikä tekee siitä musasta heti parempaa. .-D Väliäkö sillä mikä sanoma sillä oikeesti on! Mutta jos ei ymmärrä sanoja millään tasolla, ei saa oikein tarttumaotetta koko kappaleesta. Ihmettelen miten nuorena kuuntelin enkkumusaa tajuamatta siitä mitään. Mikähän siinä silloin viehätti? (Hyvät musavideot kohensi arvoa.)
      Epävireisyyskin on omalla tavallaan viihdyttävää. .-D Hauskaa vaan kun ei oo tehty niin kuolemantarkasti. .-D Kaduttaa kyllä että jätin ton huippubiisin pois. .-D
      Jes, kiitos aivot, hyvin tehty! Ja mä muuten tykkään "seinäkommenteista". .-D Kiitos sulle kommentin lähettämisestä. En kyllä yhtään osannut odottaa. .--D <3 Paljon terveyttä ja hyvää oloa sulle!

      Poista
  2. Toi yhteislista on huvittava kun suurin osa on jonkun soolovalintoja. .-D Seb/d/pastian. .--D Aina sä pilkkaat mun hienoa ykköstä. XD Voin ladata Dalen sun puolesta, tuli melkeen ikävä sitä tuota listaa katsoessa. .-D Miks yllätyin siitä ettei I Love You Mivida ollutkaan ykkösenä (yhteislistalla)? .--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin tosiaan, onhan se vähän hölmö juttu. .-D Ah ihana Sebdpastian. <3 Sun ykköstä on niin helppo pilkata. .--DD Oo, loistojuttu että Dale-ikävä iskee. Mukavaa jos viitsit ladata sen, kiitos. .-) Voi nolo, mä en enää muista, millä sijalla I Love You Mi Vida on! .-D Vielä ihan äsken tein tän postauksen, enkä sellaseen tärkeeseen tietoon tajua kiinnittää huomiota! .--DD Kiitos kommentista. <3<3

      Poista

Euroviisut 2024

Euroviisuista jäi sellainen olo, etten luota enää kyseisen kilpailun rehellisyyteen. Tuntuu, että voittajamaa on sovittu etukäteen tuomarist...